[TUTO] Télécodage et calibration d'un NAC / RCC / CIROCCO / CMB_NUM SANS Diagbox via Arduino

Bonsoir,
J'ai une question d'ordre général...
Si je prends un jeton pour DiagBox, avec mon VIN, est-ce que je peux modifier une option ?
Par exemple : Attelage ou ParkAssist ? (j'ai les 12 capteurs pour "Angles Morts" et j'ai modifié le NAC grâce aux trouvailles de VLud et Bagou91 : j'ai le menu.)
Merci de m'éclairer sur l'utilisation de DiagBox POI et sur l'utilisation des jetons !
(jusqu'à maintenant j'utilisais DiagBox 7.57 sur ma C5 II V6 puis sur ma DS4... Mais les choses ont bien (mal) changé !)
Bonne soirée.
 

@Albatros24 je ne sais pas si tu avais le NAC d'origine, mais voici la règle:
Si ton VIN est celui d'un véhicule avec NAC, alors tu pourras modifier les options (pas toutes).
Si ton VIN est celui d'un véhicule avec un SMEG, alors c'est mort pour ton NAC.

Extrait du tuto de Vlud sur l'autre sujet:
Choisissez votre modèle de voiture, viendra l'étape du VIN, ne validez pas le VIN de votre voiture récupéré automatiquement via l'interface OBD2 en cliquant sur la croix, entrez manuellement le VIN que vous avez cherché qui correspond au modèle avec NAC. Allez dans "Réparation" et validez la consommation d'un jeton.
 

Merci pour ta réponse Lusitanos67, j'ai lu l'autre post, mais ça ne répond pas à la question que je me pose :
(Ma voiture est très récente (février 2020 et achetée en juillet -> occaz) et le NAC est donc d'origine)

Si je prends un jeton pour DiagBox POI, avec mon VIN, est-ce que je peux modifier les options du BSI : Attelage et ParkAssist ?

Le NAC c'est fait ! Voir mon message au dessus.

Peut-être que d'autres pourront me renseigner... En fait je ne voudrais pas acheter un / des jeton(s) pour rien !

Sans doute que
VLud aura une idée...

Merci encore à toi.
 

Réponse fonction de la question :crazy:.

De plus ce que tu veux faire nécessite de toucher au BSI, à AAS, au NAC (déjà fait à priori) et surement à ESP90, mais bon... dans tout ça il va y avoir des paramètres non modifiables comme l'AAS qui se base sur le VIN (donc faut que tu en choppes un qui possède les options voulus pour pouvoir écrire le calculateur).
Et pour avoir utilisé la fonction, tu ne rates rien...

Concernant l'attelage, oui, ça se trouve dans le menu suréquipement directement.

Sinon ta demande mériterait d'avoir son propre sujet à part pour ne pas gêner celui-ci, en attendant une réponse en exclusivité de Vlud :D
 

Bonjour,
Merci pour ta réponse, mais "pour ne pas gêner celui-ci" ???
Si on vient sur ce sujet c'est effectivement pour bricoler dans le NAC... Mais lui tout seul, ça ne donne pas grand-chose !
C'est pourquoi je pose ma question ici !
 


mais "pour ne pas gêner celui-ci" ???

Ce que je voulais dire, c'est que le sujet ici concerne le télécodage du NAC, et tu as déjà pu appliquer cette partie. Il te reste à voir la configuration des autres calculateurs.
J'ai l'impression tout de même que ton sujet est un peu plus complexe que d'activer une option, et qu'en le faisant partagé sur un sujet bien à part, tu y gagnerais en visibilité et en retour d'expérience par d'autres membres; qui par exemple, ne peuvent savoir qu'au milieu de ce sujet de conversation, quelqu'un cherche à ajouter l'option Parkassist, et qui de ce fait n'est pas à faire uniquement du côté du NAC.

C'est pour toi que je dis ça, afin que tu es plus de retours.
 

Sur 508 avec Wave 2 : non. J'ai essayé d'activer l'option, j'ai eu une erreur de télécodage.

Tu peux le désactiver de manière permanente avec Diagbox dans BSI -> Personnalisation client.

---------------------

En attendant de recevoir mon BSI2010 pour faire mes essais de codage sur le CIROCCO, je l'ai posé à blanc sans LVDS pour voir ce que cela donne :

Résultat des courses : la plupart des choses ont l'air OK.
Me reste à faire dans le CIROCCO :
  • Désactiver AFIL
  • Activer le contrôle de niveau d'urée
  • Activer les thèmes
  • Activer l'affichage des Medias
En bref, je dois le télécoder à ma sauce et ensuite vient la partie intéressante : l'intégration dans le tableau de bord :)

Je viens de tester le mien aussi sur une 508 de 2011, compteur d'origine 508 R8. C'est super comme compteur !
J'ai les mêmes sujets que toi :
- désactiver le voyant AFIL
- trouver une solution pour les boutons : ESP / Désactivation des radar et mesure de place (qui sont géré par le compteur d'origine visiblement)

Je dois commander un cable lvds pour la navigation dessus, et poser un nac double lvds (courant semaine prochaine).

@RuLe
I saw that you also carried out the installation, did you succeed in deactivating the AFIL indicator displayed on the meter? If you want we can share our info in MP

Quelques photos :)View media item 1714View media item 1712View media item 1708View media item 1710View media item 1716View media item 1723
 



@SylvainWzr great work!
Why you use cluster 508 R8 instead cluster 3008?
What can you do integrate cluster to front panel? Do you have a plan?
hello, I took the 508 meter because it didn't have a cap. (type 3008), and that it is almost 50% cheaper.
I will already try to configure it properly, before thinking about integration.
ideally I would like to avoid cutouts in the dashboard, unless these are invisible when replacing the original speedometer.
for the moment it is in project
 
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hello, I took the 508 meter because it didn't have a cap. (type 3008), and that it is almost 50% cheaper.
I will already try to configure it properly, before thinking about integration.
ideally I would like to avoid cutouts in the dashboard, unless these are invisible when replacing the original speedometer.
for the moment it is in project
Any problem in during configure?
In cluster appears navigation direction?
What about thems in clusters?
 


Any problem in during configure?
In cluster appears navigation direction?
What about thems in clusters?
So, for the moment I do not have the navigation on the meter, I do not have the double lvds nac, nor the adequate cable.
I'm expecting the nac by next week and the cable is coming from China. I would do a test then, but there's no reason it will work.

I have to deactivate AFIL because my car does not have this option, so I have an orange light permanently displayed (look at the photos).
 

So, for the moment I do not have the navigation on the meter, I do not have the double lvds nac, nor the adequate cable.
I'm expecting the nac by next week and the cable is coming from China. I would do a test then, but there's no reason it will work.

I have to deactivate AFIL because my car does not have this option, so I have an orange light permanently displayed (look at the photos).
Same problem with AFIL icon @king_george .
Can you share me link shop cable lvds? I found this one link but I think this one to much price.
Can you send me photo your panel with cluster? I want see in details how it fit to front panel. Thank you.
I sent you private message with my email.
 

The afil icon is active, and I still can't find a solution, with diagbox it cannot be deactivated, or rather, in the panel configurations it is already deactivated
 
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Finally i solved problem with Toyota Proace RCC which i locked!

After small modification of C4_B7_maikl110.nac (Wave2 - Special config by maikl110) i restored it and was able to do normally boot RCC. I changed selected theme (was second and i selected first) and now its working even after restoring original backup. So like i was thinking, problem was in selected them in settings. Most probably factory reset should solve this problem but i wasn't able to do this.

So all of you, be careful when you are changing theme settings. It could be important which theme is selected when you are changing this settings!

I have to use different notebook because i was still blocked with "Commercial activity detected!" on original notebook which i used for modifications. :)
 
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Hi @VLud,

today I had the opportunity to test your sketch for bench NAC tests. Unfortunately the NAC does not start and the CAN-BUS shield does not seem to work, the PWR, Tx, RX, INT status LEDs remain steady red. From terminal monitor I get no response to the test commands sent. Same speech by starting the tool.
My hardware is composed of Arduino UNO V3 and the CAN-BUS 2.0 shield. As indicated in the tutorial, for the CAN-BUS 2.0 shield I have not made any changes to the 120 ohm P1 resistor which remains active. In the sketch the CS_PIN_CAN0 is set to 9. What am I wrong?

What kind of power does the NAC need to boot up?
I tried with a power supply with 12V and 3.3Ah output.

I attach some photos.

Update ...

I uploaded the "arduino-psa-telematic-diag" sketch to Arduino and connected everything, via OBDII cable using only pins 3 and 8, to the car with the SMEG unit still installed.
From the Arduino IDE terminal monitor I get no response to the various commands sent (1003, 10C0 etc.).
Instead, from the PSA-Arduino-NAC / RCC >> Arduino Connect >> NAC / Access tool I get the message on SMEG "Diagnosis session in progress" and on the tool the Calibration number: 9691773180 (C4 Picasso II B78). While in the. log:

> 00
<000000

> 1003
<7F1012

> 10C0
<50C0

> 21FE
<61FEFFFF000002F5FFFFFF3157FF04FFFFFFFE02000001917731

> 00


Does this guarantee me the correct functioning of Arduino + CAN-BUS shield?

What does the "21FE" command refer to?
 

Bonsoir,
Dans la console Arduino vous mettez quoi en bas à gauche de 115200 ?

1.jpg

Good evening,
In the Arduino console what do you put at the bottom left of 115200?
 

Same problem with AFIL icon @king_george .
Can you share me link shop cable lvds? I found this one link but I think this one to much price.
Can you send me photo your panel with cluster? I want see in details how it fit to front panel. Thank you.
I sent you private message with my email.
currently i have the original meter. I just plugged in the i-cockpit to test the functionality and see what is wrong.
before thinking about integration, you have to fix the software problems. I will not ask if the lights stay on or if the buttons do not work.
This link : https://a.aliexpress.com/_BTAveN
 

The afil icon is active, and I still can't find a solution, with diagbox it cannot be deactivated, or rather, in the panel configurations it is already deactivated
this is problematic, @king_george and me have the same problem. In addition, on my 508 sw gt from 2011, I have 3 buttons inoperative with the icockpit: ESP / deactivation of the reversing radar / parking space calculation.
despite activation of some on the nac, you can change the state on / off, but it returns to the previous state 2s later.
 

this is problematic, @king_george and me have the same problem. In addition, on my 508 sw gt from 2011, I have 3 buttons inoperative with the icockpit: ESP / deactivation of the reversing radar / parking space calculation.
despite activation of some on the nac, you can change the state on / off, but it returns to the previous state 2s later.
We all have the same problems unfortunately, I'm looking for a solution for everything, I'm investigating
 
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Bonsoir,
Dans la console Arduino vous mettez quoi en bas à gauche de 115200 ?

Voir la pièce jointe 16385

Good evening,
In the Arduino console what do you put at the bottom left of 115200?


Hello Albatros24,
I set the values as shown in the image and now it works. Thank you!

Did you have the chance to test the bench sketch too?

Unfortunately I have no way to install the NAC yet because the conversion cables from China have been lost and I am awaiting the new shipment.
I wanted to configure my NAC at the desk while waiting and then install everything.
 




Hi, Nice software vlud.
I have a C4II and replaced my screen and radio for a NAC setup
it works great :)

But i have 2 problems and i think its in the CIROCCO config. but cant change it with the DIAGbox.

There are 2 sets of line when in the revers camera. ( active lines of my 360 view. and static lines from the CIROCCO, same for 360 view)
also the CIROCCO does not dim when i turn on the lights. ( the NAC does) so i need sun glases in the dark ;)

can some one explain how to connect to the CIROCCO and make a dump of the config and change settings?
Tnx,
 

Pièces jointes

  • Schermafbeelding 2020-10-11 om 19.29.46.png
    Schermafbeelding 2020-10-11 om 19.29.46.png
    893.1 Ko · Affichages: 69

Salut à tous,
J'ai tout lu... et j'ai pas trouvé réponse à ma question :) Pourtant il semble y avoir ici des sacrés passionnés et connaisseurs Smeg et NAC.
So je pose ma question, si je ne suis pas au bon endroit... pardon !

Existe t-il un moyen sur NAC (NAC Wave 4 sur 2008) de débloquer le VIM ? (Video In Motion). Chez d'autres comme VAG, c'est facile avec un OBDeleven par exemple.

Merci beaucoup

Si tu as bien le lecteur vidéo (NAC Wave4 double LVDS + DAB) désactiver "Fonction de restriction du conducteur" en zone 2108 devrait permettre le Video In Motion ;)

Update ...

I uploaded the "arduino-psa-telematic-diag" sketch to Arduino and connected everything, via OBDII cable using only pins 3 and 8, to the car with the SMEG unit still installed.
From the Arduino IDE terminal monitor I get no response to the various commands sent (1003, 10C0 etc.).
Instead, from the PSA-Arduino-NAC / RCC >> Arduino Connect >> NAC / Access tool I get the message on SMEG "Diagnosis session in progress" and on the tool the Calibration number: 9691773180 (C4 Picasso II B78). While in the. log:

> 00
<000000

> 1003
<7F1012

> 10C0
<50C0

> 21FE
<61FEFFFF000002F5FFFFFF3157FF04FFFFFFFE02000001917731

> 00


Does this guarantee me the correct functioning of Arduino + CAN-BUS shield?

What does the "21FE" command refer to?

21 is reading on KWP2000 protocol and FE is the ZI Zone, it is described here

Hi, Nice software vlud.
I have a C4II and replaced my screen and radio for a NAC setup
it works great :)

But i have 2 problems and i think its in the CIROCCO config. but cant change it with the DIAGbox.

There are 2 sets of line when in the revers camera. ( active lines of my 360 view. and static lines from the CIROCCO, same for 360 view)
also the CIROCCO does not dim when i turn on the lights. ( the NAC does) so i need sun glases in the dark ;)

can some one explain how to connect to the CIROCCO and make a dump of the config and change settings?
Tnx,

I don't have a CIROCCO to help you sorry, what is Diagbox allowing you to configure then ?
 
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Bonjour,
Avec DiagBox officiel et des jetons, peut-on faire un télécodage auto. du NAC, du BSI et de l'AAS avec un AUTRE VIN sans problème ?
Et est-ce que ça change le VIN des boitiers ?
Peut-on, si problèmes, REFAIRE un télécodage auto. avec le VIN d'origine ?
Merci.
 
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