Apparremment, voici les différents HDI prsentés à Francfort par Peugeot ....
Source: Auto Week, le TotoPlus made in Holland....
=======> De nieuwe DHI-dieselmotoren zijn ontwikkeld door Ford en PSA Peugeot Citroën. Voor de eerste nieuwe diesel vormt de 2,0-liter viercilinder HDi, die in 1998 op de markt kwam, de basis. De 16-klepper vervangt de huidige achtklepsmotor en heeft twee bovenliggende nokkenassen, een turbocompressor met variabele geometrie en een roetfilter. De nieuwe krachtbron levert 138 pk en voldoet aan de Euro IV-emissie-eisen. Hij zal binnenkort in de Peugeot 307 leverbaar worden.
Helemaal nieuw is de 1.6 HDi met roetfilter, die eveneens de achtkleps variant aflost. Hij heeft eveneens 16 kleppen, twee bovenliggende nokkenassen, een turbocompressor met variabele geometrie en levert een vermogen van 110 pk. Ook deze motor voldoet aan de Euro IV-norm en komt in de 206 en de 307.
De derde krachtbron die op de IAA wordt getoond is een bi-fuelmotor, die op benzine en op aardgas loopt. De viercilinder heeft een cilinderinhoud van 1360 cc, dubbele bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cilinder. De inlaatnokkenas heeft variabele kleptiming (VVT). Hij levert 90 pk. Wanneer deze motor beschikbaar zal zijn, is nog niet bekend.
En résumé, le 2.0 HDI 16V 136 (ils parlent de 138
), le 1.6 HDI 16V 110 (pour 206 et 307), et le 1.4 16V essence sont présentés ..... Tout cela ne devrait plus trop tarder !!![/b]